FAQ
Veel gestelde vragen | Onderwijs
De "safe-landing"-aanpak richt zich op het bieden van gestructureerde en zorgvuldige begeleiding aan nieuwe docenten, vanaf de sollicitatie tot de evaluatie na het eerste jaar. Het doel is om nieuwe medewerkers een veilige en effectieve inwerkperiode te bieden, zodat ze snel onderdeel worden van het schoolteam.
Wij bieden een op maat gemaakte aanpak, waarbij we scholen begeleiden in het ontwikkelen van hun eigen opleidingsschool. Dit omvat het ontwerpen van een methodisch inwerktraject, het opzetten van een zorgmonitor en het trainen van schoolopleiders om nieuwe docenten effectief te ondersteunen.
Het bureau helpt basisscholen met het aanpakken van hoge uitstroom van nieuwe docenten, gebrekkige integratie in de schoolcultuur, en trage inzetbaarheid van nieuw personeel, vooral bij zij-instromers of beginnende docenten.
De zorg-monitor biedt continu inzicht in de voortgang en het welzijn van nieuwe docenten, waardoor knelpunten snel kunnen worden geïdentificeerd. Dit leidt tot gerichte ondersteuning en betere samenwerking tussen begeleiders, management en het onderwijsteam.
Dit kan via de zorg-monitor, die drie keer per jaar meetmomenten biedt om de professionele en persoonlijke ontwikkeling van nieuwe docenten te evalueren. Elke evaluatie resulteert in specifieke actiepunten die helpen bij het verbeteren van prestaties en welzijn.
We evalueren jaarlijks de samenwerking. Als blijkt dat de docent niet goed aansluit bij de school of de verwachtingen van beide partijen niet worden vervuld, wordt er op een respectvolle en professionele manier afscheid genomen.
Schoolopleiders en mentoren spelen een cruciale rol in de begeleiding van nieuwe docenten. Ze worden getraind in coachingstechnieken, communicatie en het opzetten van een cultuur van samenwerking, zodat ze de nieuwe medewerkers optimaal kunnen ondersteunen.
Het begeleidingsbeleid wordt verankerd in de schoolorganisatie door middel van structurele monitoring, het ontwikkelen van een zorggerichte benadering en de training van schoolopleiders. Dit helpt om de begeleiding van nieuwe docenten een vast onderdeel te maken van de schoolcultuur.
Door methodisch werken, heldere begeleidingsplannen en gerichte trainingen zoals EDI (expliciete directe instructie) en coöperatief leren. De voortgang wordt gemeten via evaluaties en de zorg-monitor, waardoor tijdig ingrijpen mogelijk is.
De aanpak leidt tot een lagere uitstroom van personeel, verhoogde betrokkenheid, snellere inzetbaarheid van nieuwe docenten, en een duurzame verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Scholen bouwen een robuust systeem voor de ontwikkeling van hun personeel, wat zorgt voor een stabielere en productievere werkplek.


Vraag het ons
Heeft u geen antwoord kunt vinden op uw vraag, neem dan contact met ons op. We helpen u graag en zullen zo snel mogelijk reageren.